I foråret 1934 var der en gruppe mennesker, der indrykkede en annonce i Aalborg Stiftstidende. Annoncen efterlyste folk, der var interesseret i at starte en motorklub i Aalborg. Dette resulterede i, at man den 27. september 1934 holdt stiftende generalforsamling, på det der senere kom til at hedde Aalborg Motor Klub.
Den første klub blev stiftet under navnet Nordjyllands Motor Sport. Man skulle jo også have en bane at køre på, og der hvor Aalborg Væddeløbsbane nu ligger, anlagde man en såkaldt Dirt Track bane. Belægningen var slagger og man kan nemt forestille sig, hvordan kørerne så ud efter en løbsdag. Det var jo i de tidlige dage for motorsporten i Danmark. Interessen var enorm stor og motorkørerne blev brugt til forskellige slags indvielser, opvisninger o.l.
Den gamle klub nåede såmænd også at gå konkurs et par gange, men med mange ihærdige mennesker bag, lykkedes det igen at få klubben stablet på benene. Nogle af igangsætterne var N.O. Jensen og Carlo Nielsen. Søndag den 29. maj 1938 var der lufthavnsindvielse i Aalborg, hvor 75.000 nordjyder strømmede til. I den anledning havde Aalborg Lufthavn henvendt sig til Nordjysk Motor Sport for at få hjælp til “opretholdelse af orden”. Resultatet blev, at klubben stillede med 50 mand på motorcykler, der blev stillet til rådighed for politiet og hjalp med at opretholde ro og orden.
På en ekstraordinær generalforsamling den 15. november 1950 blev Nordjyllands Motor Sport ændret til Aalborg Motor Klub. I årene der fulgte, arrangerede klubben mange rundbaneløb på den gamle Voerbjergbane. Det var ikke ualmindeligt, at der mødte mere end 10.000 tilskuere op, og i en af de gamle protokoller kan man læse: “Løbet var dårlig besøgt af publikum, der mødte kun ca. 5000”.
I 1952 blev det første skridt taget til det, som man i dag kender som Dall-banen. Man lejede et stykke grusgrav, anlagde et banespor og det blev begyndelsen til det, der i dag er en af landets bedste motocrossbaner. Det var ikke kun i Dall og på Voerbjergbanen, der blev kørt motorløb. I Lundby Krat (i dag et fredet område) blev der kørt motocross dengang, og senere var Aalborg Motor Klub også involveret i de legendariske 1000 m. løb på Aalborg Væddeløbsbane, som den daværende Jyllands Motor Union stod som arrangør af, og hvor de helt store navne som Ole Olsen, Anders Michanik, Egon Müller, Otto Lantenhammer, Peter Collins og mange flere var flittige gæster hver gang der blev kørt 1000 m. løb. Det hele kulminerede i finalen på 1000 m. i 1977, hvor klubben vel nok var den bærende kraft m.h.t. at stille folk til rådighed både før, under og efter stævnet. Vi prøvede også selv at afholde DM 1000 m. i 1976.
Klubbens vel nok største satsning var en afdeling af VM i sidevognsmotocross i 1989. Der var lagt ca. 1 års arbejde forud og selve arrangementet blev også en stor succes sportsligt, og selv om publikumsinteressen var meget stor, måtte klubben indkassere en “økonomisk lussing” på 189.000 kroner, hvilket det tog mange år at få afviklet.
De senere års Internationale stævner har været Nordiske Mesterskaber for sidevognsmotocross, og tilbage i 90’erne drejede det sig om Youth Motocross.
Først helt oppe i 2018 afholder ALMK igen store løb, her er det det største danske løb A-DM der finder sted på Dall banen. En bragende succes, dog i silende regnvejr!
Der bliver i tiden 2016-2021 søsat en masse spændende projekter i klubben:
- Elektronisk tjek in system bliver udviklet af bestyrelsesmedlem Bo Madsen
- Elektronisk tidtagertavle, der kan vise omgangstider
- Elektronisk flagpostsystem “Eyetrack”
- Banechefen Jesper Pedersen bliver kåret til årets ildsjæl i hele Danmarks motor union
- Formand Morten Christiansen bliver kåret til årets idrætsleder i hele Nordjylland
Fortsættes…